czwartek, 22 sierpnia 2013

Recenzja: Pedeutologia, Jolanta Szempruch

Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatycze opublikowane zostało w cenionej na rynku serii podręczników akademickich "Pedagogika Nauce i Praktyce" przez oficynę wydawniczą Impuls.
Z jednej strony mamy do czynienia z podręcznikiem, gdzie usystematyzowano funkcję i zadania stojące przez współczesnym nauczycielem, z drugiej,  z pytaniami o granice wychowawczej ingerencji w samoświadomość ucznia, w jego własny świat wewnętrzny. Te dwie sfery teorii nauczania i jej praktyki stoją u podstaw współczesnej pedeutologii.

          Pedeutologia, z greckiego paideute's ( nauczyciel i logos  - słowo,nauka) jest wieloaspektową nauka o nauczycielu, jego osobowości, predyspozycjach i autorytecie. W miarę jej interdyscyplinarnego rozwoju z czasem usamodzielniła się tworząc subdyscyplinę pedagogiczną. Co za tym idzie wprowadziła do zawodu nauczyciela walor naukowości, zahaczając o etykę, filozofię, socjologię, politykę oświatową, nauki społeczne i przyrodnicze. Ten wieloaspektowy jej zakres zaowocował np. w Polsce  wyodrębnieniem z niej dwóch  podstawowych nurtów: normatywnego - rozpatrującego nauczyciela, z punktu widzenia postaw psychologicznych, pedagogicznych i społecznych, i empirycznego - skupiającego się na analizie osobowości nauczyciela, jego duszy, instynkcie, talencie.
           
           Przejrzyście napisany podręcznik z jasno wyodrębnionymi z całości cytatami, będących z jednej strony kwintesencją i podsumowaniem zagadnień omawianych w danym rozdziale. To cecha charakterystyczna nowej serii podręczników akademickich. Dobra redakcja i  jasny układ poszczególnych rozdziałów powoduję, iż ten podręcznik czyta się z autentyczną przyjemnością. Życzyłbym sobie, aby tego odczucia doświadczyli studenci pedagogiki. Chociaż  rozumiem, iż wkraczają na drogę nieustannej męki i rzucania im przysłowiowych kłód pod nogi przez eksperymentatorsko nastawione  Ministerstwo Edukacji Nijakiej.

          Pod znakomicie napisaną monografią teoretyczno-pragmatyczną kryją się od dawna nierozwiązane nauczycielskie problemy. Bo to  mamy w książce do czynienia z wzorcową wiedzą dotyczącą konstytucji osobowościowej tutora, pedagoga, mistrza, który ma prowadzić swego ucznia ku mandali wiedzy, obserwując jego samorozwój, dyskretnie go korygując, naprowadzając na właściwą ścieżkę. A zastajemy sytuację daleką od teoretycznych dywagacji - zastraszonych, niesamodzielnych belfrów, żyjących pod ciągłym straszakiem zwolnień, obstrzałem ze strony mainstreamowych mediów, rodziców, wizytatorów i niejasnych względem, nich samorządowych planów.

       Pedeutologiczne studium  dr hab. Jolanty Szempruch pokazuje idealną wiedzę uwikłaną w świat niejasnych politycznych i często koniunkturalnych decyzji. Jak w tym świecie dezintegracji i chaosu budować swoją osobowości i autorytet? Na jakie wartości stawiać, kiedy wszędzie obowiązuje akceptowalny ich relatywizm. O tym również pisze Szempruch, wplatając te zagadnienia w szersze tło warunków zmian społecznych i edukacyjnych w jakich przychodzi egzystować współczesnemu pedagogowi.

        Słownik wyrazów bliskoznacznych podaje na miano nauczyciela, ileś tam określeń. m.in.: mentor, doradca, wychowawca, nauczyciel, tutor, przewodnik, instruktor, belfer, profesor. Wybierzcie jedno z nich, którym moglibyście scharakteryzować swoich nauczycieli. Dla najtrafniejszego uzasadnienia przewidziałem nagrodę. Mój ostatni tomik wierszy pt." Mój rok 1968"z autografem. Propozycje wysyłajcie na adres: redakcja@ksiazka.net.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz